Bab 3: Komputer dan Peranti Mudah Alih
Gambaran keseluruhan objektif:
- Terangkan karakteristik dan penggunaan desktop, komputer riba, tablet, dan komputer.
- Terangkan ciri-ciri dan jenis pelayan Berbeza antara terminal POS, ATM, dan kios layan diri Terangkan pengkomputeran awan dan mengenal pasti kegunaannya
- Terangkan ciri dan kegunaan telefon pintar, kamera digital, kamera digital, pemain media mudah alih, dan pembaca e-book.
- Mengenalpasti perlindungan terhadap kecurian perkakasan dan vandalisme dan kegagalan perkakasan Terangkan ciri dan cara untuk berinteraksi dengan peranti permainan
- Kenal pasti penggunaan komputer terbenam Perbezaan pelabuhan dari penyambung, mengenal pasti pelbagai pelabuhan dan penyambung, dan membezakan antara sambungan peranti Bluetooth, Wi-Fi, dan NFC
- Mengenalpasti perlindungan terhadap kecurian perkakasan dan vandalisme dan kegagalan perkakasan
Jenis komputer termasuk:
- Komputer desktop dan mudah alih
- Pelayan dan terminal
- Telefon pintar, kamera digital, pembaca e-book dan pemain media mudah alih
- Peranti permainan
- Komputer tertanam
Komputer peribadi (PC) adalah komputer yang boleh melakukan semua aktiviti input, pemprosesan, output, dan penyimpanan dengan sendirinya dan bertujuan untuk digunakan oleh satu orang pada satu masa
Komputer mudah alih adalah komputer peribadi mudah alih, direka supaya pengguna dapat dengan mudah dapat membawanya dari satu tempat ke tempat
Desktop, atau komputer desktop, adalah komputer peribadi yang direka untuk berada di lokasi pegun, di mana semua komponennya sesuai di atau di bawah meja atau meja
Komputer riba, juga dikenali sebagai komputer riba, adalah komputer mudah alih yang nipis dan ringan dengan skrin di tudungnya dan papan kekunci di pangkalannya
Tablet adalah komputer mudah alih yang nipis dan ringan yang mempunyai skrin sentuh
Komputer pegang tangan adalah komputer yang cukup kecil untuk dimuatkan dalam satu tangan
Pelayan adalah komputer yang didedikasikan untuk menyediakan satu atau lebih perkhidmatan kepada komputer atau peranti lain pada rangkaian Pelayan rak Pelayan Blade Pelayan menara
Server
Kerangka utama adalah pelayan besar, mahal, berkuasa yang boleh mengendalikan beratus-ratus atau beribu-ribu pengguna yang bersambung pada masa yang sama
Super Computer
Superkomputer adalah komputer terpantas, paling berkuasa - dan yang paling mahal
Server vs super computer
SERVER | SUPERCOMPUTER |
Serves bits and bytes of data that enter and leave the server | Regular hardware combined in enormous proportions |
Web servers-processing requests from surfers and sending them back data | Contain so many processors |
Web browsers - assemble that data to generate Web pages | Predict the weather, build airplanes, model the brain and simulate the way the planet works. |
Server send files in a network. | Sequoia Blue Gene/Q supercomputer processing 504 billion events per second(2013) ≈1 million desktop computers. |
Terminal
Terminal adalah komputer, biasanya dengan kuasa pemprosesan yang terhad, yang membolehkan pengguna menghantar data ke dan / atau menerima maklumat dari pelayan, atau komputer hos
Pelanggan tipis adalah terminal yang kelihatan seperti desktop tetapi mempunyai keupayaan terhad dan komponen
Kebanyakan kedai runcit menggunakan terminal jualan (POS) untuk merekodkan pembelian, proses kredit atau kad debit, dan kemas kini inventori
ATM (mesin juruwang automatik) adalah terminal perbankan layan diri yang menghubungkan ke komputer hos melalui rangkaian
Kios layan diri adalah terminal bebas yang biasanya mempunyai skrin sentuhan untuk interaksi pengguna
Cloud computing
Pengkomputeran awan merujuk kepada persekitaran pelayan yang menempatkan dan memberi akses kepada akses pengguna sumber melalui Internet
Mobile devices
Telefon pintar adalah telefon berkebolehan Internet yang biasanya termasuk kalendar, buku temu janji, buku alamat, kalkulator, notepad, permainan, penyemak imbas, dan banyak aplikasi lain
Banyak telefon pintar mempunyai skrin sentuh. Daripada atau sebagai tambahan kepada skrin sentuh, ada yang mempunyai papan kekunci mini terbina dalam di hadapan telefon atau papan kekunci yang masuk dan keluar dari belakang telefon
Kamera digital adalah peranti mudah alih yang membolehkan pengguna mengambil gambar dan menyimpan imej gambar secara digital
Pemain media mudah alih, kadang-kadang dipanggil pemain media peribadi, adalah peranti mudah alih di mana anda boleh menyimpan, menyusun, dan memainkan atau melihat media digital
Pembaca e-book (pendek untuk pembaca buku elektronik), atau e-reader, adalah peranti mudah alih yang digunakan terutamanya untuk membaca e-buku dan penerbitan digital lain
Konsol permainan adalah peranti pengkomputeran mudah alih yang direka untuk permainan video pemain berbilang pemain atau multiplayer
Peranti permainan pegang tangan adalah peranti mudah alih kecil yang mengandungi skrin, penceramah, kawalan, dan konsol permainan dalam satu unit
Pengawal permainan termasuk gamepad, joysticks dan roda, pad tarian, dan pelbagai pengawal pengesan gerakan
Komputer embended
Komputer terbenam adalah komputer tujuan khas yang berfungsi sebagai komponen dalam produk yang lebih besar
- Pengguna elektronik
- Alat Automasi rumah
- Automobiles
- Proses pengawal dan robotik
- Alat komputer dan mesin pejabat
Port and connections
Pelabuhan adalah titik di mana alat perisian menyambung atau berkomunikasi dengan komputer atau peranti mudah alih supaya peranti periferi boleh menghantar data ke atau menerima maklumat dari komputer atau peranti mudah alih
Penyambung menyertai kabel ke port. Penyambung pada satu hujung kabel melekat pada port pada komputer atau peranti mudah alih, dan penyambung pada hujung kabel yang lain melekat pada port pada peranti periferi
Port USB, pendek untuk port bas siri sejagat, boleh menyambung sehingga 127 alat persisian yang berbeza bersama dengan satu penyambung Daripada menyambungkan peranti persisian terus ke port pada komputer mudah alih, sesetengah pengguna mudah alih lebih suka fleksibiliti penyepit port dan stesen dok
Daripada menyambung komputer dan peranti mudah alih ke peranti periferi dengan kabel, sesetengah peranti periferi menggunakan teknologi komunikasi tanpa wayar
Bluetooth Wifi NFC
Protecting hardware
Sesetengah sekolah dan perniagaan menggunakan kabel untuk mengunci komputer dan membantu mencegah kecurian peralatan
Perkakasan boleh gagal kerana pelbagai sebab: perkakasan penuaan; Peristiwa rawak seperti masalah kuasa elektrik; Dan juga kesilapan dalam program atau aplikasi
Undervoltage
- Kelebihan voltan atau kuasa
- Pelindung lonjakan, juga dikenali sebagai penindas lonjakan, menggunakan komponen elektrik untuk menyediakan aliran arus yang stabil dan meminimumkan kemungkinan overvoltage yang mencecah komputer dan peralatan elektronik lain
Bekalan kuasa tidak terganggu (UPS) adalah peranti yang mengandungi litar perlindungan lonjakan dan satu atau lebih bateri yang boleh memberi kuasa semasa kekalahan kuasa sementara atau kekal
Kebimbangan Kesihatan Menggunakan Teknologi
- Kecederaan terikan berulang (RSI) adalah kecederaan atau gangguan pada otot, saraf, tendon, ligamen, dan sendi
- Sindrom penglihatan komputer (CVS) adalah keadaan kesihatan yang berkaitan dengan teknologi yang mempengaruhi penglihatan
- Ergonomi adalah sains gunaan yang digunakan untuk menggabungkan keselesaan, kecekapan, dan keselamatan ke dalam reka bentuk barangan di tempat kerja
- Ketagihan teknologi berlaku apabila teknologi menggunakan seluruh kehidupan sosial seseorang
Ringkasan
- Ciri-ciri dan garis panduan pembelian untuk desktop, komputer riba, tablet, telefon pintar, kamera digital, dan pemain media mudah alih
- Komputer genggam, pelayan, superkomputer, terminal titik jualan, ATM, kiosk layan diri, pembaca e-buku, peranti permainan, komputer terbenam, dan pengkomputeran awan
- Pelabuhan dan sambungan
- Cara untuk melindungi perkakasan Kebimbangan kesihatan menggunakan teknologi dan langkah pencegahan
Comments
Post a Comment